Logo

RSS Print

Blindsone tildelt Filmkritikerprisen

Blindsone ble i dag tildelt to priser av Norsk Filmkritikerlag, for beste norske langfilm og beste hovedrolle.

Regissør Tuva Novotnys og produsent Elisabeth Kvithylls spillefilmdebut Blindsone mottok i dag Filmkritikerprisen 2019 for fjorårets beste norske langfilm. Pia Tjelta ble hedret med prisen for beste skuespiller, for sin sterke prestasjon i samme film.

I juryens begrunnelse for hovedprisen heter det: 

«Årets vinner av Filmkritikerprisen treffer oss der det rammer oss hardest, både i følelsene og i intellektet, i det vi ikke tenker på, gjemmer bort, skyver unna og kanskje ikke vil ta inn over oss. Det er en historie som tar oss inn i det utenkelige.

Filmen gir oss et kunstnerisk uttrykk som samsvarer med den erfaringen mange gjør seg når de befinner seg i samme situasjon som hovedrolleinnehaverne. Sjokk, vantro, forvirring, sinne, etter hvert kanskje selvbebreidelse og dessuten dyp sorg.

Samtidig har regissøren laget en historie som våger å mane oss til ansvar, til å stille oss selv det spørsmålet som stilles i filmen – Var det noe jeg kunne ha gjort? – og svare bekreftende på det. Og det gjør vondt.

For årets vinnerfilm følger en langsom tragedie i én eneste lang tagning fra det tilforlatelige, det hverdagslige til det utenkelige, sjokket og sinnet og litt etter litt til en smertefull erkjennelse som knapt er til å bære, langt mindre å ta inn over seg. Det filmatiske grepet uten klipp gir oss aldri muligheten til å slippe unna og ta en pause fra smerten; vi er nødt til å være i den så lenge filmen varer, for oss. En helt usedvanlig sterk hovedrolle gir oss en enorm fysisk tilstedeværelse i de første stadiene av en prosess som skal vare lenge etter at filmen er slutt. Det er en bokstavelig talt prisverdig bragd.»

I begrunnelsen for prisen for beste skuespiller, Pia Tjelta, heter det: 

«Dagens skuespillere bidrar til å speile vår kulturelle og kunstneriske samtid, og framstår i stadig større grad som selvstendige historiefortellere innenfor filmmediets utvidete mandat. Derfor har Norsk filmkritikerlag etablert en egen fast pris som gis til Beste skuespiller.

Årets vinner er ikke bare en historieforteller av format, vedkommende tydeliggjør også hvor viktig skuespilleren er for at en films uttrykk og substansielle egenart skal bære fra begynnelse til slutt, og på den måten fullbyrde en regissørs visjon. Vi har å gjøre med en skuespiller som på overbevisende måte tar eierskap over filmens innerste nerve, og bruker den som en palett for å bringe videre nyansene som fortellingen krever. Vi er vitne til en bragd som uten vesentlig ytre staffasje bygger på skuespillerens egne mentale, følelsesmessige og profesjonelle krefter, og selv i møte med dyktige motspillere betegnes rollen av en egen indre verden, som strekker seg fra usikkerhet og sjokkartet hysteri, til sorg og lammende nummenhet. Vi ser en skuespiller som agerer som på instinkt, og arbeidet er like krevende teknisk som tematikken i historien er vond og skremmende.

I år priser vi en av våre fremste skuespillere uansett hvilken scene eller format det er snakk om. I den aktuelle filmen blir vi vitne til hudløst og blottstillende skuespill på et nær sagt usett intensivt nivå, et nådeløst skrik i smerte og redsel som også i enhver annen sammenheng ville blitt vurdert som fremragende. I «Blindsone» må hun attpåtil utvikle og bære den mest ekstreme smerte, en forelders innerste redsel, i møte med et kamera som aldri hviler i sin ene lange tagning.»

Filmkritikerprisen ble først delt ut for 69 år siden og er kåret etter en avstemning blant Det norske filmkritikerlagets rundt 90 medlemmer.

Prisen, et litografi av Runi Langum med tittelen «Hus», ble i dag overrakt vinneren av Mode Steinkjer, styreleder i Norsk filmkritikerlag. Prisen ble først delt ut for 69 år siden og er kåret etter en avstemning blant lagets rundt 90 medlemmer.