Logo

RSS Print

200.000 besøk på seks dager

Hele 208.104 publikummere fant veien inn i kinomørket for å se Den 12. mann i løpet av romjulen og besøkstallene er stigende.

En vellykket kampanje, stor medieoppmerksomhet og anbefalinger fra venner og kjente er helt klart en bit av forklaringen. Samtidig det er ingen tvil om at Jan Baalsruds legendariske flukt har en enorm appell i kraft av seg selv.

Det viser også de to feature-sakene Operasjon Martin Red og Flukten laget av VG Partnerstudio, som siden lanseringen har hatt over 500.000 sidehenvisninger og lesere som tilsammen har brukt over 2 år, 350 dager og 21 timer på å sette seg inn i Jans historie.

Vi noterer oss også at mange opplever filmen som en solid påminnelse om hvor godt og trygt livet i Norge anno 2018 er, sammenliknet med hverdagen Jan Baalsrud og hjelperne hans sto overfor - og spørsmålet mange stiller seg på vei ut av kinosalen er dette:

Hvis en forkommen landsmann banket på døren og det å hjelpe ham kunne kostet meg livet - hva hadde jeg gjort?

Og svaret de gir er som følger:

Jeg håper inderlig jeg hadde sluppet ham inn.